צו הפטר כל מה שרציתם לדעת

נקלעתם לחובות, בחנתם את האפשרויות הקיימות לכם במסגרת החוק ולאחר שהתייעצתם עם עורך דין המתמחה בתחום בחרתם בהליך של חדלות פירעון במטרה לצאת לדרך חדשה, כעת כל מה שאתם רוצים לשמוע זו מילה אחת –  "הפטר". עו"ד הדר אמסלם עם 5 שאלות ו – 5 תשובות שכדאי לדעת על צו הפטר.

במאמר שנכתב כאן לפני מס שבועות סיפרתי על מפגש עם לקוחה שנקלעה לחובות ועל תחושת הרוגע והחיוך שחזרו אליה כאשר עוכבו ההליכים נגדה ולאחר שהחלה בהליך של חדלות פירעון בדרך לחיים נקיים מחובות, אז ישנו שלב בהליך שמשמח אפילו יותר וזה קבלת צו ההפטר.

מהו צו הפטר?

כשמו כן הוא, צו הפטר קובע כי היחיד (החייב), לאחר שעמד בתנאים שנקבעו לו במסגרת הליך של חדלות פירעון, יהיה פטור מכל חובות העבר שלו. הצו כאמור מאפשר למחוק את כל יתרת חובות העבר של החייב שלא נפרעו בהליך חדלות הפירעון או בשמו הקודם פשיטת רגל ומעניק את האפשרות לחייב לפתוח דף חדש מבחינה כלכלית כאשר הוא נקי מחובות וללא צורך להתנהל יותר מול הנושים, למעט החריגים שבחוק שאותם נציין בהמשך.

מה הזמן הנדרש לקבלת צו הפטר?

אז את ההחלטה לגבי מתן צו הפטר מקבלת הסמכות המשפטית, בית משפט או רשם ההוצאה לפועל, בהתאם למסגרת שבה מתנהל ההליך של חדלות הפירעון (או פשיטת רגל למי שהתחיל את ההליך לפני השינוי בחוק), כאשר הצו ניתן בסיומו של ההליך. בדרך כלל הזמן הנדרש לסיום ההליך ולקבלת הצו המיוחל הוא בין שנה לארבע שנים ובסיומו מקבלים את ההפטר אך ישנם מקרים חריגים התלויים בנסיבות מסוימות שבהם הזמן קצר או ארוך יותר.

על אילו מהחובות של החייב לא חל הפטר?

על פי סעיף 175 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018 נקבע כי הפטר לא יחול על תשלום עונשי כמו קנס, חוב שנוצר בדרך מרמה או הנובע מעבירת גניבה, עבירות מין או אלימות חמורה וכן חוב מזונות. חשוב לציין כי בנסיבות חריגות המצדיקות זאת, הסמכות השיפוטית רשאית לקבוע כי ההפטר יחול גם על חובות אלו – על כולם או חלקם או רק אם יתקיימו תנאים מסוימים.

מהם סוגי ההפטר הקיימים?

ישנם שני סוגים עיקריים של צווי הפטר –

הפטר לאלתר אשר יינתן מייד עם כניסתו של החייב להליך וזאת במקרים חריגים שבהם הסמכות השיפוטית תתרשם כי אין לחייב נכסים ואינו בעל כושר השתכרות. עוד דברים שיילקחו בחשבון על ידי הסמכות השיפוטית הם מצבו הבריאותי והגיל של החייב שיכולים להשפיע על האפשרות באם יש כזאת לפרוע את החובות בעתיד.

הפטר מותנה שבו על החייב למלא תנאים שנקבעו על ידי הסמכות השיפוטית כדי לקבלו כמו תוכנית פירעון המחולקת לתשלומים בו החייב פורע חלק מחובותיו בפריסת תשלומים. בסיום כל התנאים שנקבעו בצו המותנה יינתן הפטר חלוט (מלא) אשר פוטר את החייב מכל חובותיו שנצברו בטרם כניסתו להליך חדלות פירעון או פשיטת הרגל (למי שהחל טרם השינוי בחוק).

האם ייתכן מצב של ביטול להפטר?

חשוב לדעת כי גם במקרים שבהם ניתן הפטר מכל סוג שהוא, הסמכות המשפטית שנתנה את ההפטר רשאית בכל שלב להורות על ביטול הצו או שינוי התנאים כמו הארכת תקופת התשלומים וזאת במידה והתגלו עובדות חדשות שלא היו ידועות טרם מתן ההפטר או  במקרים שבהם החייב לא משתף פעולה בהליך ו/או מפר תנאי מהותי בצו השיקום הכלכלי.

נציין כי במקרה של ביטול ההפטר פעולות שהתבצעו כמו מכירה, העברה, תשלום או פעולה משפטית ונעשו כדין ממועד קבלת ההפטר ולפני ביטולו יהיו תקפות ולא מבוטלות.

התשובות הינן כלליות ונועדו להעשרת הידע בלבד. אין בתשובות אלה לשמש תחליף לייעוץ מקצועי ופרטני.

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Twitter
Print

מאמרים נוספים

ייפוי כוח מתמשך

תכנון העתיד שלנו הוא דבר חשוב, אנחנו דואגים לחסכונות, הפרשות לפנסיה, ביטוחי בריאות, ביטוחי חיים, צוואות ועוד, אבל מה לגבי חלילה במידה ואדם מגיע למצב

קרא עוד »

חדלות פירעון

5 שאלות ו – 5 תשובות לפני זמן מה פנתה אליי לקוחה עם חובות של כמעט מיליון ₪. היא הגיעה אליי למשרד בפנים נפולות וייאוש

קרא עוד »

צו הפטר כל מה שרציתם לדעת

נקלעתם לחובות, בחנתם את האפשרויות הקיימות לכם במסגרת החוק ולאחר שהתייעצתם עם עורך דין המתמחה בתחום בחרתם בהליך של חדלות פירעון במטרה לצאת לדרך חדשה,

קרא עוד »

צור קשר

לייעוץ טלפוני ראשוני ללא עלות!