חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

בישראל חיים כיום כ- 1.6 מיליון אנשים עם מוגבלות בקבוצות גיל שונות המהווים 17% מהאוכלוסייה כאשר רק 2% מהאנשים נולדו עם מוגבלות ובנוסף רובן אינן נראות כלל. מה אומר החוק ואיך משתלבים בעלי מוגבלויות בתחומי החיים. עו"ד הדר אמסלם עושה סדר עם 5 שאלות ו – 5 תשובות בנושא.

 

אז תרשו לי הפעם להתחיל עם נגיעה אישית.

זהו תחום קרוב לליבי כיוון שלעומת התואר עו"ד שמלווה אותי בשנים האחרונות, אני בת להורים נכים מהיום שבו נולדתי ונושא הנגישות נמצא כחלק מסדר היום עוד לפני סיום לימודי המשפטים, ההתמחות וקבלת הלקוחות במשרדי ואני מכירה מקרוב את ההכנה לפני כל נסיעה, טיול או ביקור במסעדה ואת החשיבות שיש להמשך צמצום הפערים ולהגדלת ההשתלבות של בעלי מוגבלויות בחברה.

מהו חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות?

 

החוק בהגדרה ומטרתו בא להגן על כבודו וחירותו של אדם עם מוגבלות, לעגן את זכותו להשתתפות שוויונית ופעילה בחברה בכל תחומי החיים ולתת מענה הולם לצרכיו המיוחדים, באופן שיאפשר לו לחיות את חייו בעצמאות מרבית, בפרטיות ובכבוד, תוך מיצוי מלוא יכולתו כאשר החוק מחייב איסור אפליה ונגישות.

מיהו אדם עם מוגבלות?

 

אדם עם לקות פיסית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים. המוגבלות יכולה להיות מולדת, או מוגבלות שהופיעה במהלך החיים כתוצאה ממחלה או תאונה, כאשר יתכן שלאדם תהיה יותר ממוגבלות אחת. כל אדם מוגבל יכול לחוות את המוגבלות שלו בצורה שונה, ולכן חשוב להתייחס לצרכים המיוחדים של כל אדם בנפרד ולספק לו את התמיכה והכלים המתאימים לסיוע בהתמודדות עם המוגבלות.

מהו איסור אפליה לאנשים עם מוגבלויות?

 

החוק מדבר על כך שאין למנוע מאדם תעסוקה או שירות מחמת המוגבלות שלו, זאת כל עוד הוא עומד בדרישות התפקיד, וכשיר לבצע את עבודתו. האיסור חל לא רק על קבלה לעבודה אלא גם בתנאי העבודה, שאכן מותאמים, כאשר המעסיק חייב לבצען כל עוד לא מדובר "בנטל כבד מידי" (נטל בלתי סביר שלכך קיימת הגדרה בחוק), באפשרויות הקידום, בהכשרות והשתלמויות, תהליכי ופיצויי פיטורים, הטבות  ועוד.

מהי נגישות?

 

האפשרות לאדם עם מוגבלות להגיע למקום, לאפשר לו תנועה ויכולת התמצאות תוך שימוש והנאה מהשירות של אותו מקום, קבלת מידע במסגרת מקום או שירות,  שימוש במתקניהם והשתתפות בפעילויות המתקיימות בהם והכל באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי.

נגישות עשויה להתייחס למגוון רחב של תחומים לדוגמה – נגישות פיזית הכוללת גישה נוחה ובטוחה למבנים, רמפות לכיסאות גלגלים, מעליות, סימונים והנחיות במקומות ציבוריים.

דוגמה נוספת היא נגישות חזותית הכוללת שימוש בעיצובים ובסימונים חזותיים המאפשרים גישה לאנשים עם ראיה מוגבלת כמו גופנים קריאים, גודל טקסט, תאורה וצל.

 

  1. איך הפערים בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות בתחומי החיים?

 

אז נכון לשנת 2021 לאנשים עם מוגבלות השכלה נמוכה יותר, ל – 40% מהאוכלוסייה שנמצאת בגיל העבודה עם מוגבלות אין תעודת בגרות לעומת 23% מהאנשים ללא מוגבלות. בכל הקשור לתעסוקה, אנשים עם מוגבלות מועסקים פחות (מבין אלה המועסקים, יותר עובדים במשרה חלקית) כאשר 57% מבני 20-64 עם מוגבלות מועסקים לעומת 77% באותו הגיל ללא מוגבלות. פערים קיימים גם בנושא הכלכלי כאשר יותר אנשים עם מוגבלות מתקשים לכסות את ההוצאות החודשיות. אז לצד ניסיון להתקדמות בשילוב אנשים עם מוגבלויות וההנגשה ליצירת שוויון (בעיקר בשירותים ומבנים חדשים) נראה שעדיין ישנה דרך לעבור על מנת להמשיך ולצמצם עוד את הפערים.

 

התשובות הינן כלליות ונועדו להעשרת הידע בלבד. אין בתשובות אלה לשמש תחליף לייעוץ מקצועי ופרטני.

 

 

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Twitter
Print

מאמרים נוספים

פינוי מושכר

אתם בעלים של דירה, חנות, משרד או כל נכס אחר ואתם משכירים אותו – חשוב וכדאי שתדעו כי במקרה בו השוכרים מפרים את חוזה השכירות,

קרא עוד »

צו הפטר כל מה שרציתם לדעת

נקלעתם לחובות, בחנתם את האפשרויות הקיימות לכם במסגרת החוק ולאחר שהתייעצתם עם עורך דין המתמחה בתחום בחרתם בהליך של חדלות פירעון במטרה לצאת לדרך חדשה,

קרא עוד »

ייפוי כוח מתמשך

תכנון העתיד שלנו הוא דבר חשוב, אנחנו דואגים לחסכונות, הפרשות לפנסיה, ביטוחי בריאות, ביטוחי חיים, צוואות ועוד, אבל מה לגבי חלילה במידה ואדם מגיע למצב

קרא עוד »

רכישת דירה מקבלן

שמעתם על פרויקט חדש בעיר, קראתם עליו קצת, ביקרתם בסביבה בו הוא מיועד להיבנות וקיבלתם החלטה לבצע רכישה. תדעו כי ישנם מספר דגשים שכדאי לבדוק

קרא עוד »

צור קשר

לייעוץ טלפוני ראשוני ללא עלות!