ייפוי כוח מתמשך

תכנון העתיד שלנו הוא דבר חשוב, אנחנו דואגים לחסכונות, הפרשות לפנסיה, ביטוחי בריאות, ביטוחי חיים, צוואות ועוד, אבל מה לגבי חלילה במידה ואדם מגיע למצב של חוסר כשירות בנוגע לקבלת החלטות הנוגעות אליו בעודו בחיים. לשם כך נועד ייפוי כוח מתמשך. עו"ד הדר אמסלם עושה סדר עם 5 שאלות ו – 5 תשובות בנושא.

 

  1. מהו ייפוי כוח מתמשך?

מדובר במסמך אשר אדם בגיר מעל גיל 18 ("ממנה") בעודו צלול וכשיר מייפה את כוחם של מי שיבחר לנהל את ענייניו במידה וחלילה יאבד את כשירותו ומצבו לא יאפשר לו לקבל או לבצע החלטות מכל סיבה שהיא לדוגמא בעקבות תאונה / מחלה וכדומה.

  1. מה הצורך בייפוי כוח מתמשך?

עד לשנת 2017 בו חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תוקן, הדרך הכמעט יחידה בה אדם היה יכול לקבל סמכות ולנהל את ענייניו של אדם אחר הן מבחינה רפואית והן מבחינת הרכוש הייתה באמצעות פנייה לבית משפט ובקשה למינוי אפוטרופוס.

בית המשפט היה זה שמכריע מי ימונה כאפוטרופוס ומהן הסמכויות אשר יינתנו לו. המינוי היה נעשה בדיעבד, כלומר רק לאחר שאדם איבד את כשרותו המשפטית – להבדיל מייפוי כוח מתמשך אשר אדם בגיר בעודו כשיר משפטית מחליט בעצמו מה יקרה בעתיד בזמן שחלילה יהפוך ללא כשיר ומי יקבל עבורו את ההחלטות בעניינים הרפואיים, הרכושיים והאישיים.

  1. מה ניתן לקבוע בייפוי הכוח המתמשך?

ראשית, הממנה קובע בעצמו מתי ייפוי הכוח המתמשך יכנס לתוקף.

שנית, בייפוי הכוח המתמשך ניתן לקבוע מה שתרצו (!) מי יקבל עבורך את החלטות הרפואיות, מי ינהל את חשבונות הבנק שלך ואפילו ניתן לקבוע הוראות שעושות לך טוב.

לדוגמא – אישה הרגילה לבקר במספרה ולעשות פן אחת ל – 3 שבועות או לבקר אצל הפדיקוריסטית אחת לשבועיים ניתן לקבוע כי כך ימשיך להיות, אדם שתורם כסף בכל חודש או מפקיד לחיסכון עבור נכדיו כך יימשך.

בייפוי הכוח ניתן לקבוע כל הוראה אשר תעשה טוב לממנה וכל הוראה אשר הוא חפץ בה.

  1. מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך לצוואה?

כאמור, ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי בו קובע אדם בעודו כשיר ומסוגל לקבל החלטות איך יראו חייו בעודו בחיים אולם הגיע למצב שבו הוא לא מסוגל לקבל החלטות ולנהל את ענייניו, לעומת צוואה שהיא מסמך משפטי חתום אשר נכנסת לתוקף רק לאחר מותו של האדם והיא אינה רלוונטית כל עוד האדם חי.

כמה מיופי כוח מומלץ למנות?

 

הקביעה המומלצת על כמות מיופי הכוח תלויה בצרכי האדם המפורטים במסמך, באפשרויות הקיימות ועוד. כמו כן מומלץ לקבוע מספר מיופי כוח ולא אחד בלבד כדי שיוכלו לחלוק בנטל ובטיפול בצרכי האדם הממנה. בנוסף ניתן לקבוע מייפוי כוח חלופיים אשר אם בעת הפעלת ייפוי כוח מתמשך האדם שבחרנו לא יוכל לפעול אז יהיה אדם אחר שימלא את מקומו.

כל המיפוי כוח חייבים להיות מודעים מראש שבחרנו בהם לתפקיד ומומלץ כמובן שנבחר באנשים שאנחנו סומכים עליהם שיכבדו את רצוננו ושיכולו לקבל החלטות משותפות.

 

לסיום חשוב לציין כי ללא ייפוי כוח מתמשך מוסדות ממשלתיים לא יתנו לבני משפחה או קרובים לקבל החלטות ולבצע פעולות הקשורות באדם וטיפולו במקרה של חלילה חוסר כשרות וזאת עד לאחר קבלת מינוי אפוטרופוס ע"י בית המשפט כפי שהיה נהוג עד לשנת 2017 ולכן מכאן חשיבותו של ייפוי הכוח המתמשך.

יובהר כי לא כל עו"ד מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך אלא רק עו"ד שעבר הכשרה מתאימה לשם כך והוסמך ע"י האפוטרופוס הכללי בהתאם לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.

התשובות הינן כלליות ונועדו להעשרת הידע בלבד. אין בתשובות אלה לשמש תחליף לייעוץ מקצועי ופרטני.

Email
Facebook
WhatsApp
LinkedIn
Twitter
Print

מאמרים נוספים

ייפוי כוח מתמשך

תכנון העתיד שלנו הוא דבר חשוב, אנחנו דואגים לחסכונות, הפרשות לפנסיה, ביטוחי בריאות, ביטוחי חיים, צוואות ועוד, אבל מה לגבי חלילה במידה ואדם מגיע למצב

קרא עוד »

רכישת דירה מקבלן

שמעתם על פרויקט חדש בעיר, קראתם עליו קצת, ביקרתם בסביבה בו הוא מיועד להיבנות וקיבלתם החלטה לבצע רכישה. תדעו כי ישנם מספר דגשים שכדאי לבדוק

קרא עוד »

חדלות פירעון

5 שאלות ו – 5 תשובות לפני זמן מה פנתה אליי לקוחה עם חובות של כמעט מיליון ₪. היא הגיעה אליי למשרד בפנים נפולות וייאוש

קרא עוד »

פינוי מושכר

אתם בעלים של דירה, חנות, משרד או כל נכס אחר ואתם משכירים אותו – חשוב וכדאי שתדעו כי במקרה בו השוכרים מפרים את חוזה השכירות,

קרא עוד »

צור קשר

לייעוץ טלפוני ראשוני ללא עלות!